RSS Feed för det här inläggetAktuella artiklar

7 smarta sätt att bli mer effektiv när du ska söka jobb

Om det finns två saker man alltid kan lita på så är det att 1) så länge Taylor Swift fortsätter att bli förälskad i nya killar så kommer världen alltid att ha nya poplåtar att lyssna på och 2) att söka jobb kan vara både trist och tidskrävande.

Även om det inte finns något riktigt enkelt knep för att landa ett nytt jobb så finns det sätt att göra ditt jobbsökande mer produktivt och effektivt och därmed få både bättre koll och göra vägen till en ny anställning betydligt kortare.

Vi bjuder på 7 smarta sätt för att effektivisera ditt jobbsökande:

Bli mer effektiv när du ska söka jobb

Testa dessa 7 smarta sätt när du ska söka jobb:

1. Gör en plan:

Istället för att säga ”Jag tänker försöka att hitta ett nytt jobb inom två månader”, gör en plan och blocka av dedikerad tid i kalendern för att söka jobb, varje dag.

2. Sätt specifika mål:

När du har blockat av tid i kalendern, sätt specifika mål för vad du vill uppnå under din dedikerade jobbsökartid. Exempel på detta skulle kunna vara att att under en viss dag fokusera på att uppdatera och anpassa ditt CV och personliga brev och nästa dag fokusera på att hitta- och söka till spännande lediga jobb. Dagen efter det kanske du fokuserar på att följa upp på jobb som du redan sökt till under de senaste veckorna.

3. Skapa ett dokument för att hålla koll:

När du har sökt jobb ett tag kan det hända att du tappar kollen på vilka jobb du har ansökt till, vilka personer du har kontaktat osv. Genom att skapa ett dokument, exempelvis is Excel eller ett Google Doc, får du järnkoll på vilka jobb du sökt, när du sökt dem, när du följt upp med arbetsgivaren, vilka du fått positiv eller negativ respons från osv. På så sätt kan du både spara tid och få bättre struktur i ditt jobbsökande.

4. Skapa sparade sökningar och jobbmail:

De flesta jobbsajter, inklusive CareerBuilder.se, har funktioner för att skapa sparade sökningar och jobbmail som tipsar om passande jobb. Dessa funktioner hjälper dig att spara tid i ditt jobbsökande genom att skicka nypublicerade jobbannonser som matchar dina önskemål, antingen dagligen eller veckovis. Google erbjuder även en liknande tjänst som kallas för Google Alerts där man kan prenumerera på jobbrelaterade sökningar som exempelvis ”Sjuksköterskejobb Gävle”. På så sätt kan du istället fokusera din tid på mer värdeskapande aktiviteter, som att skriva ett bättre CV eller personligt brev.

5. Gå med i talangnätverk:

Många arbetsgivare har egna talangnätverk nuförtiden, nätverk där du som jobbsökare enkelt kan registrera dig och få tips om relevanta lediga jobb. Ofta innebär ett medlemskap i ett talangnätverk att du kan vara ”först på bollen” när ett ledigt jobb läggs ut.

6. Hitta en jobbsökarkompis:

När man gymmar eller tränar så är det ofta lättare att hålla motivationen uppe om man har en träningskompis. Samma gäller jobbsökande. Hitta en jobbsökarkompis som är i samma situation som dig. Tillsammans kan ni hjälpa varandra med motivationen, tipsa om jobb, gå på karriärevent och granska varandras CV.

7. Filtrera bort distraherande moment:

Om du har svårt för att slita dig från Facebook eller från att uppdatera Instagram var 20:e minut kan en lösning vara att ladda ner en app som hjälper dig att behålla fokus. Appar som Freedom, Cold Turkey eller StayFocused kan anpassas så att vissa sidor på internet eller sociala medier tillfälligt blockeras, så att du kan fokusera på det allra viktigaste: Att få ett nytt jobb.

Lycka till med jobbsökandet!

Trackback URL

Ledsen, kommentarer för den här posten stängt just nu.