Arbetsmiljöverkets nya riktlinjer AFS 2015:4 som började gälla sista sista mars i år sätter fokus på psykosocial hälsa på arbetsplatsen. I höstas intervjuade vi Pär Lagerwall, säljledare på företaget Promas. I och med de nya riktlinjerna tog vi ett nytt snack med Pär för att få koll på vad detta innebär i praktiken och vad det innebär för företag inom segmentet stresshantering och återhämtning.

Karriär som säljare på Promas

Hej igen Pär! Först och främst, stort grattis till Promas, vi förstår att ni växer så det knakar och rekryterar nya säljare?
Tack! Det stämmer! Stresshantering och återhämtning på arbetsplatser har aldrig varit så viktigt som det är nu och arbetsgivare i Sverige förstår vikten av hälsofrämjande insatser, att personalen mår bra och får möjlighet till återhämtning. Arbetsgivarna ser även de ekonomiska fördelarna med en välmående personal och hållbara medarbetare. Därför behöver vi också växa och just vill vi bli fler i Uppland, vilket så klart är riktigt positivt!

Berätta, vad innebär de nya riktlinjerna?
I praktiken innebär det att frågor kring psykosocial hälsa lyfts upp och en av de prioriterade frågorna är återhämtning. Arbetsmiljöverket vill med de nya riktlinjerna rikta strålkastarljuset mot just dessa frågor. Målet är att lyfta upp frågan så att man börjar prata om detta på arbetsplatserna. Efter en pressrelease som AV gick ut med har många chefer fått en bättre förståelse för vad som krävs, vilket så klart är jättebra.

Verkligen positivt! Vad innebär detta för er?
Vi har varit verksamma i 13 år och arbetat med de här frågorna ända sedan starten. Det vi har märkt är att marknaden är mer mottaglig och det är lättare för våra säljare som går ut på många kundbesök att få gehör och företagsledningar, verksamhetschefer, HR med flera är betydligt mer öppna för att avsätta tid och fokusera på hur vi kan hjälpa dem att hjälpa personalen att må bättre. Samtidigt är spelplanen större än någonsin för oss och vi får möjlighet att prata med både små och stora företag. Det innebär så klart oerhörda möjligheter både för Promas och för den individuella säljaren.

Hur är det då att vara säljare i just hälsobranschen?
Framförallt är det fantastiskt att ha möjlighet att hjälpa människor att förändra sin hälsa och sina liv till det bättre. Behovet av återhämtning på arbetsplatserna är idag stort, många stressar för mycket och behöver ett verktyg för att hantera detta. Ofta jobbar man som säljare med en specifik produkt som fyller ett behov. Här på Promas arbetar vi med att hjälpa människor att må och prestera bättre – det är få förunnat!

Något som är inspirerande på Promas är att vårt koncept passar alla företag och organisationer, stora som små. Framgångsrika företag bryr sig om sin personal och investerar i förebyggande hälsa.

Vad ska man göra för att lyckas hos er, eller som säljare i just hälsobranschen?
Förutom att tycka om att göra affärer, så är det viktigt att man har ett intresse av hälsa eftersom att man jobbar med människors liv och välmående. Talessättet ”att leva som man lär” passar väldigt bra in i vår bransch och hälsotänket är även något som genomsyrar hela organisationen hos oss på Promas.

Om man är intresserad av att jobba som säljare inom hälsa – varför ska man jobba på just Promas?
Det finns många anledningar till varför Promas är en bra arbetsplats. Vi har funnits i 13 år och är en trygg, stabil arbetsgivare. Vi erbjuder våra säljare bra förmåner där grundtryggheten innefattar grundlön, en konkurrenskraftig provisionsmodell, sjukvårdsförsäkring och friskvårdsbidrag.

Jag tror på frihet under ansvar och våra säljare har stora möjligheter att påverka sin egen arbetssituation. Dessutom har vi en fantastisk laganda i företaget med många sociala aktiviteter, coaching, stöd och vidareutbildning. Förutom detta har vi även stora och små säljtävlingar där den största är Golden Club där våra bästa säljare får åka till Mallorca nästa år! Allt detta sammantaget gör att våra säljare trivs hos oss och väljer att stanna kvar år efter år.

Nya säljare börjar med ett genuint introduktionsprogram där vi utbildar i hälso- och produktkunskap och våra egna föreläsare inom hälsovård delar med sig av sin kunskap. Säljaren får även följa med på sambesök och får mycket fokus från mig som säljledare den första tiden. När säljaren är redo att gå ut själv på fältet får man dels ta över befintliga kunder och dels sätta igång med nykundsbearbetning, där starka referenser hjälper oss att stänga affärer.

Om du skulle ge lite stalltips till alla säljare där ute som läser detta och vill söka jobbet hos er, vad skulle det vara?
Först och främst skulle jag säga – Välkommen!

Vår bransch är i ständig tillväxt och det går bra för Promas. När det gäller att söka och få jobbet så skulle jag rekommendera att man är förberedd och har läst på lite om företaget. Var dig själv, den personliga kontakten och personkemin är oerhört viktig för oss.

Vårt erbjudande är mycket starkt och vi kan stoltsera med starka referenser, men det är våra duktiga säljare som gör att vi når hela vägen in i mål…

Läs mer om jobbet som säljare på Promas och ansök här!