När du tänker på vilken typ av organisation du vill arbeta för, tänk inte bara på arbetsgivaren och på att ha en plats att gå till, tänk på det som en organisation som du verkligen vill forma en relation med mer än att bara få betalt för att komma till jobbet varje dag.

1. Tänk på vad du vill uppnå
Vad du vill uppnå i ditt yrkesliv kommer att påverka vilken typ av arbetsgivare du vill arbeta med.

2. Ha en plan
Planering av önskad karriär kan ge dig en stor insikt på vilka arbetsgivare du vill arbeta hos för att växa i rätt riktning och som tar dig i mål.

3. Välj ett område
Bestäm vilket område du vill arbeta inom, så filtrerar du dina alternativa företag när det gäller att identifiera arbetsgivare som du vill arbeta för.

4. Känn dig själv
Genom att lära känna dig själv bättre kommer du kunna bedöma vilken typ av verksamhet som skulle passa dig bäst. Identifiera vad dina starka sidor är. Vad är du riktigt bra på? Vad tycker du att du är också bra på? Vilka färdigheter har du? Vad är du naturligt sinnad till att göra och vara bäst på?

5. Se det långsiktigt
Ta en långsiktig syn på vad du vill göra. Tänk på vilket typ av företag du vill arbeta för under de kommande 5, 10, 20 åren.

6. Sätt några gränser
Du ska veta vad du vill och vad du inte vill. Vad kan du och kan du inte vara flexibel i? Att ha tydliga gränser kommer att hjälpa dig att lättare räkna ut hur organisationen skulle vara en bra arbetsgivare för dig och vilka som inte skulle vara det.

7. Ta kontroll
Att ta kontroll över din långsiktiga karriärsplan kan innebära att förtidsbestämma hur länge du vill vara hos din nästa arbetsgivare innan du går ut för att göra något annat. Fundera på vilken typ av arbetsgivare det är värt att spendera nästa x antal år med inom ramen för vad du vill göra efter det.

8. Håll utkik efter möjligheter
Även om du har en fastställd plan, är det en bra idé att gå med strömmen till viss del och hålla utkik efter lämpliga tillfällen när de kommer tillsammans. Om en viss ledigt arbete eller projekt fångar ditt öga, forska organisationen och fråga dig själv om du kunde se dig själv där.

9. Titta på tre nyckelelement
Under lång tid har det varit känt att människor stannar i organisationen på grund av kvaliteten på medarbetarna, de projekt de arbetar med och i vilken takt de växer och lär sig nytt. Ta dessa tre viktiga saker i beaktande när de identifierar ett företag som du verkligen vill arbeta för.

10. Använd ditt nätverk
Lär dig att utnyttja ditt nätverk på ett effektivt sätt. De flesta människor i din kontaktlista kommer att ha starka åsikter om vilka organisationer som är bra att arbeta för, både genom sina personliga erfarenheter och genom vad de har hört från sina kontakter. De som i ditt nätverk känner dig riktigt bra kommer också att kunna ge dig råd om vilken typ av företag som skulle passa just dig.

Källa: Jobbguiden