Överarbetad och underbetald? Innan du kastar dig ut och ser dig om efter en ny karriär eller ett nytt jobb kan ett bra första steg vara att proaktivt arbeta för att hitta en mer hälsosam balans i livet.
Dessa sju tips är en bra start för att få bättre balans i livet:
1. Gå från kontoret samma tid varje dag
Om du har ett visst tåg som du behöver hinna med eller en viss tid som du behöver hämta barnen från förskolan så är det mer troligt att du tvingar dig själv att gå från kontoret en viss tid varje dag. Oavsett vad denna tiden är för dig så kan en fast tid hjälpa dig att skapa en rutin, ge dig mer fritid och förbättra balansen i livet.
2. Stäng av jobbmailen under vissa tider på dygnet
Mobiler och smartphones som gör det möjligt att kolla jobbmailen hemifrån var en gång revolutionerande, men har med tiden skapat en ökad press på medarbetare att alltid vara tillgängliga. Även om det kan vara lockande att kolla mailen på kvällstid när du sitter och tittar på TV eller tidigt på morgonen direkt när du vaknar, försök att vara disciplinerad och ställ in din telefon på att inte visa e-postnotifikationer mellan exempelvis 18.00-07.00.
3. Vila upp dig. På riktigt.
En sak som du aldrig ska kompromissa med är din sömn. I ett TED Talk pratar Arianna Huffington, grundare av Huffington Post, om hur värdefull en god natts sömn faktiskt är och hur sömn stimulerar kreativitet och idéskapande. Att få tillräckligt med sömn är oerhört viktigt för att kunna vara produktiv och alert på dagtid, vilket i sin tur leder till att du kan slutföra dina arbetsuppgifter och projekt snabbare och gå hem i tid med gott samvete.
4. Se över möjligheterna till flextid eller distansarbete
Långt ifrån alla arbetsgivare erbjuder möjlighet till flexibla arbetstider eller distansarbete, men tiderna förändras i takt med att en ny generation kliver in på arbetsmarknaden och utmanar rådande arbetsvillkor. Att jobba hemifrån någon dag i veckan kan ofta vara en stor hjälp när det gäller att få ihop livspusslet, men glöm inte att låsa dörren till ditt hemmakontor om du behöver hoppa in i ett konferenssamtal som den här reportern på brittiska BBC:
5. Jobba med time management och prioritera dina arbetsuppgifter
Din dagliga att-göra-lista kan verka oändlig men ett hett tips är att avsätta några minuter varje morgon för att prioritera dagens göromål. Genom att få en tydlig bild över vad som verkligen måste bli klart under dagen och genom att sätta mål eller arbeta med checklistor kan du lättare blocka av tid och prioritera dina arbetsuppgifter.
6. Blockera din kalender utanför arbetstid
Har du någonsin haft ett 07.00-möte poppa upp på en måndag morgon? Om du jobbar på ett internationellt företag med kollegor i andra delar av världen kan detta hända och inbland är det svårt att säga nej eller be om att få boka om mötet. En lösning på detta kan vara att blockera tid i din kalender som ligger utanför 08-17 så att du inte är tillgänglig för möten.
7. Boka in egna aktiviteter på veckodagar
Oavsett om du gillar spinning, yoga, spelkvällar med kompisarna eller att gå på bio så kan inbokade, regelbundna aktiviteter på veckodagar hjälpa dig att koppla bort ditt krävande jobb för en stund och ge dig en regelbunden tid att se fram emot. Dessutom så kommer du troligtvis inte att jobba över den dagen heller, då du säkert har en tid att passa.