Varför snackas det så mycket om nyckelord? Det sägs att de är oumbärliga när man söker jobb och att de ska användas både i cv:t och i personliga brev och när man söker efter lediga jobb. Men vad är nyckelord egentligen och hur ska du veta att du använder de rätta?

Nyckelord är särskilda ord eller meningar som arbetssökande använder när de söker efter jobb och som arbetsgivare använder för att hitta rätt kandidater. Nyckelord används som sökkriterier på samma sätt som när du söker på nätet. Ju fler specifika nyckelord du använder desto bättre kommer jobben att matcha det som du söker efter. 

Om du till exempel skulle skriva ordet “detaljhandel” i en sökmotor kommer du att få flera tusen träffar, men om du istället skriver “detaljhandelschef” kommer du att få färre och mer användbara träffar.

Skaffa dig dina egna nyckelord.
De flesta jobbannonser är fulla med bransch- och jobbspecifika modeord. Plocka dina nyckelord direkt från källan och använd dem i ditt cv. Undersök trenderna inom din bransch och besök olika yrkesorganisationer på nätet för att hitta fler ord som ligger i tiden.

Se till att inte glida genom maskorna.
De flesta företag använder speciell mjukvara för att hitta sökande eller för att söka igenom cv:n efter specifika nyckelord som relaterar till kunskaper, utbildning, examen, yrkestitlar eller erfarenhet. Se till att ditt cv tar sig igenom gallringsprocessen genom att presentera dina kvalifikationer som om läsaren jämför orden i ditt cv med en egen lista med önskade kvalifikationer.

Kom ihåg de magiska orden.
Här är några specifika exempel på populära nyckelord. Se till att även använda nyckelord som är specifika för din bransch.

Strategisk planering
Prestanda och produktivitetsförbättring
Organisationsdesign
Infrastrukturell utveckling
Nya media
Internet
E-handel
Change management/förändringsledning
Teambuilding
Ledarskap
Konkurrensutsatt marknad
Produktpositionering
Investerare och styrelserelationer
Muntlig och skriftlig kommunikation
Problemlösning och beslutsfattande
MBA-examen
Projektledning/projektstyrning
Bibehålla kundrelationer
Affärsutveckling
Företagsvision
Långsiktig planering
Kostnadsreducering

Kate Lorenz är CareerBuilder.coms artikel- och rådgivningsredaktör. Hon forskar och skriver om jobbsökningsstrategier, karriärhantering, anställningstrender och arbetsplatsrelaterade frågor.