Grattis på världsemojidagen! Eller ska vi säga 🎉😃📅?

Visste du att det mest använda ordet år 2014 inte ens var ett ord utan ett hjärta? Eller att Oxford Dictionary år 2015 valde 😂 (gråtskratt-emojin) som årets ord? Det skickas över 6 miljarder emojis varje dag och så många som 92 % av alla internetanvändare använder sig av det dagligen. Då både våra jobb och liv i allmänhet blivit mer digitala är det inte så konstigt att även de små figurerna blivit så populära för att kunna ge uttryck för våra känslor i digital form.

Uppdelat i två läger

I Sverige används emojis flitigt och det är framförallt olika typer av hjärtan, glada ansikten och handgester som vi svenskar gillar enligt en undersökning av SwiftKey. Det har också blivit mer accepterat att skicka emojis till andra än bara vänner och familj, utan även kunder och kollegor kan få dem skickade till sig. Dock kan emojis fortfarande vara kontroversiellt på vissa arbetsplatser, vilket gör frågan uppdelad i två läger. De som är för och de som är emot användandet under arbetstid. Vilket läger tillhör du? Några av skälen listas här nedan:

👍 

  • Det går snabbare och är mer rakt på sak
  • Det är enklare att uttrycka känslor och kroppsspråk digitalt
  • Det lättar upp i ett mail och ger en personligare känsla
  • Det kan skapa en bättre teamkänsla

Nej tack

  • Det är inte professionellt
  • De som skickar emojis är lata som inte orkar skriva ut riktiga meningar
  • De som skickar det ger ett intryck av att vara mindre kompetenta

Är det då inte enklare att skicka en tumme upp än att skriva “okej” eller “ja”? Är vi på väg mot ett nytt världsspråk? Och då språket ständigt utvecklas, är inte emojis bara en modern typ av hieroglyfer? Emojis väcker många frågor, men verkar vara här för att stanna, särskilt då de är vanligare bland millennials som nu börjar komma ut i arbetslivet. Det finns därför skäl att tänka över hur du använder dem under arbetstid.

Så använder du emojis på jobbet

Vår rekommendation är att använda emojis med sunt förnuft. Om högre chefer på din arbetsplats använder det är det antagligen okej och en del av arbetsplatskulturen. Samma sak om du har kunder som du känner personligen eller om den du kommunicerar med själv skickar en emoji till dig. Ju mindre formell arbetsplats, desto större chans att det är okej att använda.

Det kan dock vara bra att tänka en extra gång om du mailar till någon som är mer senior eller en ny kontakt, då vill du vara professionell. Är du ny på jobbet kan det också vara läge att hålla sig ifrån dem första tiden och lära känna hur dina kollegor kommunicerar med varandra. Överanvänd heller inte emojis, det räcker med någon enstaka för att läsbarheten inte ska påverkas. Och om du tvekar om du ska skicka en emoji eller inte, låt bli.

För att undvika misstolkningar är det bra att använda de enklaste emojisarna. En glad smiley eller tumme upp är svåra att misstolka, men vad betyder det om du skickar en zebra? Efter bland annat det kända fallet i Israel där frågan var hur en champagneflaska och en ekorre skulle tolkas, har det även uppkommit ett nytt yrke som emoji-specialist som hjälper till att tolka emojins betydelse.

Än har vi inga sådana jobb uppe på CareerBuilder.se, men gillar du emojis kanske du vill jobba som kommunikatör, grafisk designer eller varför inte söka något av de över 300 jobben på sökordet “språk”.