Fem jobbsökningshinder

 

Statistiken visar att de flesta arbetstagare byter jobb fem gånger under sitt yrkesverksamma liv. Det är dåliga nyheter om du tillhör dem som tycker att jobbsökning är ungefär lika roligt som rotfyllning eller kanske till och med föredrar det senare alternativet.

För dig som har svårt att motivera dig till att lediga jobb är här en lista med vanliga hinder och sätt att ta sig runt dem.

Hinder nr. 1. Du har orealistiska förväntningar.
Enligt karriärrådgivaren Peter Manzi är den främsta orsaken till varför folk tappar motivationen när de söker jobb att de underskattar hur mycket tid en välstrukturerad jobbsökning faktiskt tar.
Vinnande strategi: Ha lite tålamod!
Peter Manzi råder sina klienter att ha större tålamod. Det tar tid att söka jobb – ungefär fem månader i genomsnitt enligt de flesta. Du får inte ge upp om du inte hör något efter en intervju. I stället ska du ta tillfället i akt att kontakta intervjuaren för att se hur det går med rekryteringen och ge ytterligare skäl till varför du är den bäst lämpade för jobbet. Sedan fortsätter du att söka fler annonser.

Hinder nr. 2. Du är rädd för konkurrens.
Dåligt självförtroende är en vanlig orsak till varför man inte söker ett nytt jobb, utan i stället stannar kvar på ett arbete utan befordringsmöjligheter.
Vinnande strategi: Gör en lista med fördelar och nackdelar!
”Jag ber mina klienter att skriva ner det värsta som skulle kunna hända när de söker jobb, det bästa som skulle kunna hända och vad de kommer att lära sig av det”, säger Peter Manzi. Det är en enkel och effektiv övning som visar att man egentligen inte har något att förlora, utan allt att vinna.

Hinder nr. 3. Du skjuter upp saker.
Att skjuta upp saker kan snabbt få en bra jobbsökning på fall och sluta med missade deadlines och förlorade möjligheter.
Vinnande strategi: Var mer strukturerad i ditt sökande!
Om du brukar skjuta upp saker kanske du ska fundera på att anlita en karriärcoach eller låta ett professionellt bemanningsföretag sköta jobbsökningen. Peter Manzi gör en åtgärdsplan och ett schema som hans klienter ska följa och förhör sig om att de håller sig till dessa. ”Jag e-postar mina klienter och hör hur det går för dem.” Om du skjuter upp saker för att det känns som ett överväldigande projekt kan det vara bra att tänka på processen som en serie små steg som du ska försöka ta ett i taget.

Hinder nr. 4. Du är ute i sista minuten.
Vissa människor hävdar bestämt att de arbetar bäst under press, medan andra helt enkelt skjuter upp projektet tills de får genomleva en smärre kris innan de blir färdiga med det.
Vinnande strategi: Organisera!
Om dina tankar är lika utspridda som prylarna på skrivbordet är det svårt att hålla koll på vad som ska göras och vad din nästa uppgift är. Peter Manzi råder sina klienter att föra noggranna register över namn, datum, telefonnummer och material som skickats, på datorn om möjligt. Genom att organisera informationen blir det lätt att hålla koll på namn och telefonnummer för att följa upp och kartlägga dina framsteg inom jobbsökningen.

Hinder nr. 5. Du känner dig nedslagen.
Det har gått flera veckor. Du har knappt fått något napp alls och det känns som om du bara står och stampar på samma ställe.
Vinnande strategi: Ge dig själv en belöning!
Visst, det slutgiltiga målet är att få ett nytt jobb, men det innebär inte att det inte finns tid över för att fira på vägen. Se till att kartlägga dina framsteg och beröm dig själv när du når en milstolpe inom din jobbsökning. Om du till exempel uppnådde målet att skicka information till fem kontakter på en vecka, varför inte unna dig själv något gott!

Sök lediga jobb här.