När det är dags att söka jobb och du vill ta reda på om din dröm-arbetsgivare har ett rekryteringsbehov är ett hett tips för att få ett försprång och samtidigt sticka ut från mängden att ringa och prata med företaget.

Lyft luren, presentera dig själv på ett positivt och kärnfullt sätt, och ta samtidigt reda på om företaget har planer på att rekrytera den närmaste tiden. Detta kan kännas nervöst första gången, men kan samtidigt göra att du blir “top of mind” hos rekryteraren när det blir dags att nyanställa.

Här följer några tips på hur du kan ringa ett spontansamtal på ett effektivt sätt:

…De sitter upptagna och har inte tid att prata med dig?
– Kan jag återkomma senare och i så fall när?

…De eventuellt har planer på att rekrytera och ber dig berätta om dig själv:
Berätta då kort vad du gjort och understryk tydligt varför du vill jobba där.

…De har inte något rekryteringsbehov för tillfället
– Har ni planer på att nyanställa under de närmaste månaderna? 

…De kommer inte att nyanställa under den närmaste framtiden
– Är du ansvarig för alla rekryteringar eller tror du att det kan finnas någon annan avdelning som har ett rekryteringsbehov?
– Går det bra om jag ändå skickar in mitt CV till er?

…Du ska skicka in ditt CV
– Vem ska jag skicka det till?
– Hur kan jag följa upp min ansökan?

Innan ni lägger på ska du se till att du har både för-och efternamn på den du pratat med. Fråga även om du kan få personens direktnummer.

Ladda även upp ditt uppdaterade CV på CareerBuilder.se för att säkerställa att du är sökbar för arbetsgivare som själva är ute och söker efter kandidater till lediga jobb.

 

Källa: Jobbguiden