Vem känner inte igen sig? Bara tanken på måndag förstör den avkopplande helgstämningen helt och hållet.

Väldigt få av oss ser, med förväntan, fram emot en ny vecka. Om du över huvud taget lyckas stänga av under helgen, inser du plötsligt igen vilka arbetsuppgifter som väntar dig på jobbet. Måndagen kommer, och med den ett dåligt humör.

I sin bok ”Schon wieder Montag” (”Då var det måndag igen”) ägnar författaren och psykolgen Kirsten Khaschei sig åt detta ämne och ger alla surkarter 50 tips på hur man kan övervinna sin jobbfrustration. Genom att göra ett test kan du få reda på vad det är med måndagar som gör att skon klämmer och sedermera få specifik hjälp genom tipsen i följande kapitel.

Här är 10 av dessa värdefulla tips som kan hjälpa dig att starta din vecka på ett bättre sätt:

1. Vakna i lugn och ro

Planera medvetet din måndag morgon på ett sätt som får dig att njuta av resten av dagen. Planera in saker med syfte att underlätta för dig och gör det här konsekvent varje måndag: lyssna på din favoritmusik, ställ väckarklockan tio minuter tidigare och drick kaffe i sängen, planera in något extra gott till lunch… och du kan säkert komma på ännu mer!

2. Ta på dig din favoritoutfit

Omotiverad, håglös och så står man där på måndag morgon helt förlorad framför spegeln och vet absolut inte vad man ska ha på sig. Ju sämre humör, desto viktigare är det att du känner dig nöjd med dig själv och hur du ser ut. En outfit där du känner dig bekväm är det du ska satsa på. Allra bäst är det om du har lagt fram dina favoritkläder på förhand så att du är redo att klä på dig direkt på måndagsmorgonen.

3. Lyssna på din biorytm

Alla har en intern klocka som bestämmer om vi föredrar att gå upp tidigt eller sent och när vi fungerar som bäst. Lär känna din kronotyp, alltså din inre dygnsrytm, och när du presterar som bäst. Lärkor arbetar bra tidiga morgnar och förmiddagar, medan ugglor inte är i toppform förrän på eftermiddagen eller kvällen. Var uppmärksam på när din mest aktiva tid på dagen är och bäst är det såklart att utföra viktigt arbete vid den tiden.

4. Ta det lugnt i början på veckan

Vad tycker du mest om med ditt jobb? Vilken typ av arbete utför du effektivt och bra? Du får en enklare start på veckan om du först fokuserar på de uppgifter du har lätt för. Innan du lämnar kontoret på fredagen bör du göra en plan för nästa vecka. I din plan skriver du inte ned de mest brådskande uppgifterna, utan fokuserar snarare på de uppgifter du tycker om och enkelt kan utföra.

5. Farväl till perfektionismen

Perfektionism skapar stor stress eftersom den bidrar till att du nästan aldrig slutför ditt arbete. Det gör dig dessutom ensam i slutändan, eftersom du inte litar på att andra kan utföra något lika bra som du. Är inte det två goda skäl nog att slappna av mer? Här hjälper nämligen bara en sak: släpp taget! Låt dig själv och andra göra misstag då och då. Att släppa taget, istället för att vilja styra allt in i det sista, gynnar hälsosamma arbetsrelationer och gör underverk för att undvika ohälsosamma situationer. Det innebär att acceptera att du inte kan kontrollera allt och alla i ditt arbete.

6. Upptäckt kraften i bra gester

Ett litet leende kan rädda din dag, för när du ler trycker vissa av musklerna på våra nerver och det utlöser i sin tur en skön känsla i kroppen. Amerikanska psykologer har funnit att det finns ytterligare gester som är bra för oss eller som gör oss mer självsäkra, till exempel att nicka på huvudet, och om du till exempel är på dåligt humör är ett tips att blinka till dig själv i spegeln och le under tiden. Det inre budskapet heter: ”det är inte så farligt!”.

7. Frågan om syfte – varför gör du allt detta?

Logoterapi förutsätter att alla människor är varelser på jakt efter ett syfte. En livslång process som aldrig slutförs, eftersom vi inte föds med ett specifikt syfte som följer oss in i graven. Viktigt är att fundera på vad som är meningsfullt för dig, här och nu. För att ta reda på det kan dessa frågor fungera som hjälp på vägen: Kan jag spontant säga vad som gör min dag meningsfull? Vad vill jag göra i framtiden och vad inspirerar mig? Oavsett om det är professionellt eller privat: Vilka aktiviteter ger mig mycket energi och en känsla av djup tillfredsställelse?

8. Det är din tid nu – ta vara på den

Hur lyckas man att växla ner? Det är svårt nog i vårt samhälle där allt ska gå snabbt och effektivt, men om du tittar närmare på hur du hanterar tid kan du finna svar på detta. Tricket för att kunna arbeta lugnare är att känna igen dina egna styrkor och svagheter och därmed lära dig hur du bäst undviker att stressa från allra första början. Istället för att ständigt planera och tänka om bör du ta tag i saker direkt. Kontrollera, eventuellt med stöd av dina kollegor, om vissa uppgifter i jobbet inte kan avklaras snabbare. 

9. Fundera om ditt jobb fortfarande passar dig

Ibland växer man ifrån kraven på sin arbetsplats utan att riktigt inse det. Ta reda på om det kan vara så i ditt fall – och hur du kan förändra din situation. Om det kräver mycket energi bara för att klara av ditt jobb, kan du ha varit på samma ställe för länge. De främsta faktorerna som dödar din motivation på arbetsplatsen är för låga krav, tristess, stress och överdrivet höga krav. Du behöver dock inte söka ett nytt jobb direkt, vad sägs om att leta efter en ny utmaning på din befintliga arbetsplats först?

10. Det kunde varit mycket värre

Måndag morgon, klockan åtta i Sverige. Tänk vad som rent teoretiskt skulle kunna hända en måndag morgon. Med eller utan måndagsångest: du kommer att vara glad över att bara behöva gå till jobbet.

”Schon wieder Montag (”Då var det måndag igen”): 50 tips som hjälper dig att övervinna din måndagsångest på jobbet” skriven av Kirsten Khaschei och publicerad av Campus Verlag.