Arbete fyra dagar i veckan och plugga en dag – det är vad Max Jacobsson gör sedan han slutade sitt jobb på Ericsson. Han bestämde sig för att skola om sig till lärare inom Teach for Swedens ledarskapsprogram.

Max arbetade tidigare med IT-ledning och styrning som Senior Delivery Manager på Ericsson, där han ledde ett team i Indien på distans för att säkra leveransen för ett antal globala system. En klar skillnad mot den årskurs 8 han undervisar idag. Ett beslut han motiverar med att han ville känna att han gör skillnad och nytta direkt för någon som behöver det. Ett val han inte ångrar.

CareerBuilder.se tyckte att det lät som ett spännande karriärbyte och har därför gjort en intervju med Max för att få hans syn på varför man ska göra som honom och ansöka till ledarprogrammet.

Hej Max!

Varför sökte du till Teach for Swedens ledarskapsprogram?

Jag drivs av utveckling och kände att jag skulle hamna i situationer där jag fick växa mycket som person på kort tid. Dessutom passade det bra att byta inriktning när företaget stod inför stora förändringar.

Teach for Sweden har samma vision som jag delar: Att en dag ska alla barn kunna välja sin egen framtid. Jag gillade också idén med att man jobbar och pluggar parallellt, samtidigt som man är del av en ”cohort” som gör samma resa och man har stort utbyte av. Som antagen till ledarskapsprogrammet får man en struktur som gör att jag kan utvecklas som ledare.

Hur var din första upplevelse som lärare?

Första dagarna kändes det nervöst och omtumlande, samtidigt som det var kul och spännande. Eleverna visste inte att jag inte hade jobbat som lärare tidigare, det syntes ju inte utanpå, men jag kände mig otroligt grön. Jag hade dock stort stöd från mina kollegor, så det var bara att köra på.

Vad är det bästa med att jobba som lärare?

Eleverna. Dels den sociala kontakten och dels att få se att undervisningen ger resultat. Jag upplever det som väldigt fritt och kan själv styra över hur jag vill göra och komma tillrätta med de utmaningar som uppkommer. Även kollegorna som är trevliga människor som är väldigt generösa med tips och råd.

Vad tycker du om den feedback ni får under programmets gång?

Den är utvecklande. Formen gör att jag inte känner mig dålig, utan att jag istället ser möjligheter att bli bättre. Både styrkor och sådant jag kan jobba med tas upp under dessa samtal. Ansvaret att göra någonting av det är mitt, men det är lättare när jag får stöd i processen att komma fram till vad jag kan göra och hur.

Hur går dina tankar om vad du ska göra efter programmets slut?

Jag kommer att ha undervisat samma elever i tre klasser i två år, årkurs 7 och 8. Jag vill gärna vara med och slutföra deras, och min egen, resa tills de går ut högstadiet. Därför är jag gärna kvar på samma skola i minst ett år till.

Planen när jag började programmet var att ge det tre år för att sedan utvärdera. Jag är halvvägs nu och det känns bra. Jag blir klar med min lärarexamen nu, så jag har tid att läsa mer matematik på universitetet nu till våren, då jag gärna vill pröva hur det är att undervisa i det med. Jag låter det vara osagt om vad som händer sedan, men många dörrar öppnas.

Det jag saknar från mitt förra jobb, förutom kollegorna, är de internationella kontakterna och att få jobba i och med andra länder. Jag får se vad det globala nätverket Teach for All har att erbjuda eller kanske jobbar jag som lärare i ett annat land där behovet finns, om jag kan övertyga min familj.

Tack!

Teach for Swedens ledarskapsprogram pågår under 2 år och ansökan är öppen till den 28 feb. Är du intresserad av Teach for Swedens ledarskapsprogram? Läs mer här. Redo att ansöka direkt? Annonsen hittar du här.

Du kan även läsa mer hur en lektion kan gå till i ett tidigare inlägg med Max.