Digitalisering vänder upp och ner på mycket, inklusive arbetsmarknaden. Traditionella yrken blir mindre viktiga, medan nya, spännande arbeten uppstår. Förutom förmågan att hantera modern teknik krävs det framför allt en analytisk förmåga, innovativt tänkande samt viljan att snabbt lära sig nya färdigheter. Vi presenterar åtta exempel nedan.

Åtta nya yrken inom digitalisering

Med tanke på de förändrade jobbkraven förväntar sig två tredjedelar av alla företag att deras anställda utvecklar sina färdigheter och vidareutbildar sig på egen hand. Möjligheterna till detta är idag större än någonsin. Som coach inom området karriärs- och personlighetsutveckling visar Steffi Losert möjligheter som digitalisering erbjuder medarbetare. Bland annat presenterar hon 24 nya jobbprofiler på weltderchancen.de och förklarar vilka krav som föreligger. Vi har valt ut åtta exempel med framtidspotential till dig:

  • E-learning-experten
    Digitaliseringen förändrar också hur inlärning sker. Istället för att bokstavligen nöta skolbänken sker studier och vidareutbildning alltmer på webben och via mobilen, vilket kräver lämpliga didaktiska utbildningar. E-learning-experter är de som utvecklar inlärnings- och utbildningslösningar som genomförs online. Detta inkluderar att utveckla innehåll med fokus på mediedidaktik och skapa innehåll för webbaserad utbildning, spelbaserat lärande, mobilt lärande och e-böcker samt att formulera webbaserade och målgruppsspecifika texter. I vissa fall håller experten också egna kurser. Kreativa lärare med en förkärlek för onlinevärlden är efterfrågade här.

  • Den virtuella assistenten
    I stället för att sitta på kontoret finns det de som arbetar på distans. Mobila arbetstagare behöver dock någon som kan avlasta dem med administrativa uppgifter, sortering av fakturor, kontakt med skatterådgivaren, inkommande mejl, göra research och mycket mer. Det här är precis vad en virtuell assistent gör. Utrustad med en bärbar dator, ett par affärssystem och en internetanslutning, stöttar den virtuella assistenten dig med alla uppgifter som uppstår runt arbete på kontor eller i projekt. Allt från enkla assistentsuppgifter i projekt till utveckling och genomförande av marknadsföringsstrategier – den virtuella assistentens verksamhetsområde är väldigt brett. Genom att nischa sig, till exempel inom SEO, design, WordPress, internationella skatter, Content Management eller Community Management så ökar arbetsmöjligheterna.

  • IT-säkerhetschef/IT-säkerhetsanalytiker
    Allt och verkligen allt körs genom IT-system nu för tiden. Alla företag anförtror sin kunskap, data och sina hemligheter till olika IT-lösningar och för att skydda dessa behövs det säkerhet. IT-säkerhetschefer planerar och utformar arkitektur och infrastruktur kring IT-säkerheten. De skapar riktlinjer för säkerheten vad gäller IT-lösningar och nätverk, bedömer möjliga risker och utvecklar tester och kontroller för IT-säkerheten. Som “lagliga hackare” försöker de ta sig igenom alla upprättade säkerhetsbarriärer för att visa var en riktig hackare skulle ha brutit sig in.

  • Automations- och robotingenjör
    Eftersom den tekniska singulariteten, det vill säga maskinernas oändliga kapacitet, förutspås först till år 2045 kommer utveckling, programmering och underhåll av maskiner och robotar att överlåtas till människor fram tills dess. Automations- och robotingenjören ägnar sig åt dessa uppgifter och tack vare digitaliseringen kan hen välja och vraka bland massa erbjudanden på arbetsmarknaden. Det gäller ju inte bara användning i det dagliga livet utan även flera processer inom industrin tas över av robotar.

  • Customer Experience Manager och Customer Experience Designer
    För att kunden alltid ska uppleva att hen står i första rummet trots ökat utbud och därmed ökad konkurrens för företagen, måste företagen säkerställa vid produktutvecklingen att kundens köpvilja och konsumtion har högsta prioritet. Här är Customer Experience Manager och Customer Experience Designer det viktigaste teamet. Medan CEM kontrollerar kundnöjdhet med hjälp av undersökningar och analyser samt utvecklar strategier för att öka den ytterligare, implementerar CED de föreslagna lösningarna – till exempel med genom att optimera webbplatser och webbutiker rent visuellt. Deras gemensamma mål är inget mindre än kundens entusiasm.

  • SEO/SEA-chefen
    Vad skulle vi vara utan Google? Sökmotorn är bland annat så framgångsrik eftersom den söker igenom webben med en väldigt intelligent algoritm och visar de bästa sökresultaten. Den som hamnar i topp tio här har gjort allt rätt. Företag behöver därför någon som vet vad sökmotorer vill ha. SEO- och SEA-chefen säkerställer på olika sätt att företagets innehåll och erbjudanden dyker upp bland sökresultaten.
    Med hjälp av webbanalysverktyg analyserar SEO-chefen hur pass sökmotorvänliga webbplatser är. Hen utvärderar sökord, optimerar texter och webbplatstitlar, uppmärksammar bra länkbyggnad och planerar hela strategin ur SEO-synvinkel. SEA-chefen däremot, skapar och optimerar annonser för sökmotorer så att så många människor som möjligt klickar på dem. Hen gör listor över nyckelord som det ofta söks på och skapar även annonstexter och landningssidor för dessa. I bägge rollerna spelar framtagandet av statistik, analyser, KPI-rapporter och konkurrentanalyser samt budgetuppföljning en stor roll.

  • IT-juristen
    Får fotot på kollegans dotters katt läggas ut på Facebook? Vem måste ha gett tillåtelse? Skriftligt eller muntligt? Vilka kunddata kan du spara? Utvärdera? Skicka vidare? Den digitala förändringen kommer med många legala gråzoner som måste bedömas. Jurister inom rättsinformatik ser till att datasäkerhet och upphovsrätt hanteras korrekt och ger företagsavdelningarna råd inom arbetsrätt, kontrakt för olika mjukvarulösningar, immateriella rättigheter, e-handel och så vidare.

  • E-sportschefen
    Spelindustrin blomstrar och e-sportsegmentet har blivit en miljonaffär. Inom industrin räknas datorspel där olika spelare tävlar mot varandra online och det som låter som en lugn fritidsaktivitet för tonåringar ska inte underskattas. Flera live-evenemang hålls nu på fotbollsarenor och tittarsiffrorna på internet är en dröm för varje annonsör. E-sportens ökande popularitet har också banat väg för yrket e-sportschef. Hen arbetar till exempel på e-sportsagenturer, sportagenturer, eventbyråer, medieföretag eller marknadsföringsbyråer och jobbar brett med allt från föreningar i e-sportsvärlden till projektledning.