Många tror att allt är klart när de väl har lyckats på intervjun och kammat hem tjänsten. Men ibland kan det vara precis lika stressande och tidskrävande att bestämma sig för om man ska tacka ja eller nej till ett jobberbjudande som det var att över huvud taget nå dit. En tvistefråga är löneförhandlingen. Det kan vara en överväldigande process, särskilt för lite oerfarna jobbsökande. Att förhandla fram en rättvis och ändamålsenlig lön är ett avgörande steg i jobbsökningsprocessen. Men det går att göra det på ett smidigt sätt om du vet vad du ska göra – och inte göra. Se upp för de vanligaste misstagen:

1. Att inte läsa på. 
Innan du kommer till intervjun ska du ha bestämt dig för vilket löneintervall du vill ligga inom. Det går omöjligt att bestämma om du inte känner till branschen. Läs på om typiska löner för någon med liknande erfarenhet i din bransch. Det finns flera tillgängliga resurser där du kan få hjälp att fastställa medianlönen och löneintervallet för en person med ditt yrke och din yrkeserfarenhet. Om du inte gör det kommer du att vara så gott som helt oförberedd för att lägga fram ett löneanspråk.

2. Att inte noggrant tänka över sina behov. 
Lika viktigt som det är att läsa på om branschen är det att du skärskådar dig själv. Om du aldrig stannar upp och funderar på vilken lön du behöver kan det sluta med att du tackar ja till ett erbjudande som innebär att du får vända på slantarna. Före intervjun bör du ställa några viktiga frågor till dig själv. Hur mycket behöver du för att det ska täcka dina grundläggande utgifter, till exempel hyra, lån, mat, bil och el- och vattenavgifter? Vilken sorts lön behöver du för att leva ett bekvämt liv och kunna roa dig? Vilken är den lägsta lönen som du kan tänka dig? Hur mycket behöver du för att kunna spara för framtiden?

3. Att lägga alla kort på bordet. 
Att löneförhandla är som att spela kort. Du måste pejla motspelarens avsikter utan att avslöja alla dina egna hemligheter. I jobbannonsen och på intervjun ombeds man ibland att lämna ett löneanspråk, men försök undvika att ge en exakt siffra. Som potentiell anställd kan man ofta känna sig pressad att göra det vid intervjun. Därför måste du vara förberedd för att kunna besvara frågan “Vilken lön har du tänkt dig?”. Säg något i stil med “Jag är säker på att om jag får ett erbjudande, så kommer det att vara rättvist och rimligt”, eller “Jag ska överväga alla rimliga erbjudanden”. Om de pressar dig, ange hellre ett intervall i stället för en exakt siffra. Intervallet bör börja på den minimilön som du behöver och sluta en bit över din ideallön.

4. Att inte ta med andra förmåner i beräkningen. 
När du får ett jobberbjudande är det viktigt att begrunda erbjudandet i sin helhet. Det innebär att ta reda på företagets friskvårdspolicy, semesterbestämmelser, pensionsförmåner m.m. Om företaget inte kan uppfylla dina lönekrav kanske du kan gå med på att de gottgör dig på annat sätt, till exempel med aktier till förmånligt pris eller extra semester.

5. Att tro att du inte har rätt att begära mer. 
Arbetsgivaren kommer inte att erbjuda dig den högsta lönen som han är villig att betala det första han gör. De flesta arbetsgivare förväntar sig att jobbsökanden ska kontra med ett högre bud. Om du har läst på och har information som stöder ditt löneanspråk ska du inte vara rädd för att låta arbetsgivaren veta att du vill ha mer. Men gör inte misstaget att spela tuff och tro att du är oumbärlig, och var inte ovillig att förhandla. Om arbetsgivaren ger dig ett lågt bud, tacka för erbjudandet, berätta att du är intresserad av tjänsten, och begär artigt och respektfullt högre lön. Det värsta som kan hända är att du får nej, och det vet du inte förrän du har frågat.

Det viktigaste att komma ihåg är att vara respektfull och ha perspektiv vid löneförhandlingen, precis som med allt annat. Om du läser på, sätter upp gränser och alltid vet hur du ska besvara de svåra frågorna är det stor chans att du går därifrån med en lön som passar både dig och arbetsgivaren.