Att göra research om arbetsgivare inför anställningsintervjuer är viktigt. Många gånger kan researchen om företaget vara minst lika viktigt som att öva på att besvara vanliga intervjufrågor. Men det är inte alltid helt lätt att veta var man ska börja. I den här artikeln bjuder vi på tips och inspiration som hjälper dig att fokusera din tid och energi på rätt research.

Genom att göra en grundlig research om företaget du ska träffa kommer du att få en klarare bild över vilken typ av företag och arbetsgivare det handlar om – och din research kommer även att hjälpa dig att sticka ut bland andra kvalificerade kandidater som sökt till samma jobb.

Besvara följande frågor med hjälp av din research – öka dina chanser att lyckas på anställningsintervjun:

Vad gör företaget?

Det kan låta självklart, men att veta vad företaget gör är superviktigt. Ta reda på vilka typer av produkter de producerar, vilka tjänster de erbjuder eller liknande. Rekryterare ställer ofta frågor i stil med ”Vad vet du om oss?” och om du inte har koll på vad företaget faktiskt gör så kan det verka som att du helt enkelt inte är tillräckligt intresserad.

Vad innebär tjänsten?

Även om personen du träffar säkert berättar om tjänsten under intervjun så är det bra att vara ordentligt påläst redan innan intervjun. Detta ger dig en chans att förbereda relevanta, specifika frågor om tjänsten, vilket rekryteraren säkerligen kommer att uppskatta.

Vilka är företagets värdeord?

Ta reda på vilka företagets värdeord är. Genom en snabb koll på företagets karriärsida eller Om Oss-sida kan du läsa på om vad företaget värdesätter och då även matcha upp företagets värderingar med dina egna.

Vilka är företagets kunder?

En stor del i att förstå ett företag – och dina möjligheter i företaget – är att förstå vilka företagets kunder är. Vem använder företagets produkter och tjänster? Riktar de sig mot företag eller mot konsumenter? Genom att ha en övergripande förståelse för detta kommer du att sticka ut ytterligare bland alla kandidater som intervjuas.

Vad är nytt på företaget?

Om du dessutom visar för rekryteraren att du har koll på vad som händer på företaget och kan berätta eller fråga om något du snappat upp i ett nyhetsflöde på företagets webbsida, i sociala medier eller i pressen så är du i riktigt god form och visar att du är både kunskapstörstande och entusiastisk. Till exempel: Har företaget nyligen lanserat någon ny produkt? Har de vunnit något pris nyligen? Har deras VD intervjuats på något aktuellt ämne?

Vem sitter i ledningen?

På tal om företaget VD så kan det vara bra att ta reda på vilka några av nyckelpersonerna på företaget är. Förr eller senare kommer du troligtvis att få träffa någon av dem under intervjuprocessens gång och genom att känna igen deras ansikten och namn skapar du ytterligare ett försprång.

Vem sitter framför dig?

Om du vet namnet på personen du ska träffa, varför inte göra en slagning på LinkedIn och se om ni har några gemensamma tidigare arbetsgivare, bekanta eller grupper? Världen är liten och kanske är det så att du kan hitta några gemensamma nämnare eller samtals-startare för att göra intervjun mer avslappnad.

PS. Om du tycker att det känns obekvämt att göra research om rekryteraren så kanske det underlättar att veta att rekryteraren troligtvis även kommer att göra research om dig.

Följande källor ger dig en bra startpunkt för din research:

Företagets webbsida och karriärsida är den naturliga startpunkten för att lära känna företaget, dess värderingar, hur det är att jobba där och vilka förmåner som finns. Passa även på att titta efter en nyhets-sida eller liknande för att få en känsla för vad företaget har på gång.

Sociala medier är en annan bra källa för information. Många företag lägger upp nyheter, bakom-kulisserna-information och karriär-relaterade uppdateringar där följare kan lära känna företaget som arbetsplats.

Sökmotorer som Google och Bing är en bra startpunkt också. Genom en snabb googling kan du hitta information om företaget som inte nödvändigtvis publicerats på företagets egen webbsida eller sociala medier, så som intervjuer med ledare eller experter på företaget.