Var en säljare – ring kallt!
Att ringa upp en arbetsgivare och presentera sig kan verka jobbigt och är ofta något man som jobbsökare drar sig för. Samma gäller för vår säljare som vi använt som exempel i Del 1 och Del 2 i denna artikelserie. Det är ofta mer bekvämt att skicka ett mail eller skicka iväg en ansökan och hoppas på att rekryteraren eller arbetsgivaren ringer upp dig, men om du som jobbsökare verkligen vill sticka ut i mängden av kandidater som söker till samma tjänst är det rekommenderat att samla mod, förbereda dig väl, och lyfta luren.

Ett välplanerat och vältajmat samtal kan nämligen göra hela skillnaden och ge dig ett distinkt försprång framför andra kandidater.

Här följer några tips och viktiga punkter att tänka på innan du ringer:

– Säkerställ att du pratar med rätt person, alltså den person som ansvarar för den aktuella rekryteringen och i så fall kommer att träffa/intervjua dig i nästa skede

– Ring på en bra tidpunkt. Rekryterande chefer i synnerhet är ofta väldigt upptagna och ett felplacerat, stressat samtal kan ibland göra mer skada än nytta. Fråga därför tidigt i samtalet om du ringer på en bra tidpunkt, och om inte, när det skulle passa bättre att höras lite kort?

– Ring med syfte! Förbered ett antal väl uttänkta frågor angående tjänsten eller företaget som du gärna vill ha svar på.

Om detta samtal genomförs på rätt sätt kan du nästan vara säker på att du är ”top of mind” hos den rekryterande chefen, och sannolikheten att ditt CV blir läst och att du blir kontaktad igen gick genast upp ett par procentenheter.

I Del 5 i serien ”Smartare Jobbsökande”:
Ditt personliga brev