Att ha ett attraktivt CV att presentera är alla överens om. Det ger ett gott intryck och mängder av företag erbjuder hjälp med att formulera och designa sådana. Läser man undersökningar så visar det sig att CV är det man först tittar på och sedan kommer referenstagningen. Samtidigt finns det en debatt om ”pimpade” CV:n och det visar sig att referenser inte alltid är sanningsenliga.

Ett CV är ju en beskrivning av historien. Det man söker är ju någon som kan vara med och bygga framtiden. Något som du kan använda i din argumentation när ett nytt jobb står inför dörren. Du kan också ställa smarta frågor om vilka erfarenheter som behövs för att vara med och bygga framtiden. Bara för att du gjort något i ett jobb, betyder det inte att det blir likadant i nästa.

Många är trötta på enkelspårigheten när det ska rekryteras och enligt vår alldeles färska undersökning i frågan, är detta Topp 3 för vad man tittar på först:

  1. Erfarenhet från samma bransch
  2. Innehaft en liknande tjänst eller roll
  3. Specifik utbildning

Idag är många roller och tjänster av en mer generalist-karaktär och att leta efter människor som ska passa in på de 3 kriterierna är verkligen inte att titta på framtiden utan ett sätt att skapa trygghet. Det man känner igen är bra, men inte alltid det bästa! För gör man det man alltid gjort, får man samma resultat! Kanske vill man ha något mer?

Som kandidat sitter man lite i klistret och får vänta på att bli vald, eller bortvald. Men många börjar välja bort företag som inte är etiska, där chefen inte verkar bra eller där man struntar i hållbarhet över tid.

Hur ska man då bli upptäckt utanför sitt CV när man egentligen är så mycket mer?

Att beskriva en människas förmågor på en bit papper är inte rättvist, att intervjua eller tala med referenser är ganska godtyckligt. Alla är inte bra på att snacka för sig och de som har den gåvan behöver inte vara rätt alls.

Att börja komplettera sin CV med andra bitar, det som gör att man blir sedd för den man är och samtidigt känna företaget på pulsen börjar bli mer och mer uppenbart.

Att företag och organisationer söker efter en roll men sällan funderar på hur personen sak passa in i kulturen på allvar, är ganska märkligt. Men så ser det ut. Det visar den alldeles färska undersökningen vi gjort.

Att passa in i en organisation handlar om att veta vem man är, vad som driver en, vad som ger en energi och vad som kanske tar energi.

  • Hur gillar jag bäst att jobba? Med långsiktiga mål och uppdrag eller mer här och nu.
  • Vilka är mina egentliga värderingar, det där som gör att jag går igång både på ett bra eller mindre bra sätt
  • I vilka situationer känner jag mig bekväm? Finns dessa ingredienser i det företag eller organisation som jag kommer till.

Att bli medveten om allt detta är inte lätt och att koppla till en organisations lika delar kanske ännu svårare. Men någonstans måste man börja för att förbättra sina chanser till rätt jobb och att långsiktigt trivas.

Vi har några guidelines du kan använda dig av och också pröva på att få fram ett resultat kring de här områdena som du sedan kan använda för att visa vem du egentligen är, samtidigt som du kan ställa bra frågor till din kommande arbetsgivare.

Du har makten att välja.

Få lite inspiration och vägledning genom ditt ArbetsrelateratDNA™. Du hittar mer information på www.performancepotential.se

 

Marika Skärvik,

VD PerformancePotential
www.performancepotential.se