Att hitta ett jobb och lyckas när du väl är på plats handlar inte om slumpen. Du kan själv påverka processen redan från början genom att lägga tid på att utvärdera dina egenskaper och viljor. För att rannsaka dig själv kan du ställa dig frågorna nedan.

Skriv ner svaren då dessa kan vara bra att ha till framtida ansökningsbrev:

– Vad är jag intresserad av?
– Vilka kunskaper och kvalifikationer har jag?
– Vilka områden har jag erfarenhet av?
– Hur mycket ansvar vill jag ta?
– Hur flexibel är jag i fråga om övertid och resor?
– Vilken typ av tjänst vill jag helst ha?
– Vilken typ av organisation vill jag helst arbeta i?

När du vet vad du vill kan du börja fundera över vad du skulle kunna tillföra den eller de verksamheter du valt. Det du kommer att tillföra en framtida arbetsplats kommer såväl från dina erfarenheter och kunskaper, som din personlighet och stil. Väl på plats kommer ditt bidrag till arbetslivet att präglas av samspelet mellan dig, gruppen och organisationen.

Den allra bästa källan till information om dig själv är dina egna erfarenheter. För att få en klarare bild av dina drivkrafter och talanger kan du göra en enkel tankeövning. Ta hjälp av övningen på nästa sida och spara dina svar i ett dokument på datorn eller på en A4 sida i din jobbsökarmapp. Bara genom att skriva ner dina tankar och fundera kring din personliga profil ökar dina förutsättningar för att hitta ett jobb som passar dig och dina förutsättningar. Försök att vara ärlig och tänk dig vad du verkligen är. Inte vad du skulle önska att du var.

När du funderat över dessa frågor är det dags att börja söka jobb. Just nu hittar du många lediga jobb runt om i landet i bland annat  Linköping, Västerås, Uppsala och Växjö

 

Källa: Jobbguiden